Vier signalen dat je klaar bent voor je re-integratie na Burn-out

Vier signalen dat je klaar bent voor je re-integratie na Burn-out

Hoe weet je of klaar bent om terug te keren naar het werk na burn-out? Het is een vraag die niet zomaar te beantwoorden is. Er is geen checklist die je kan afvinken en dan is het klaar. Het is voor ieder individueel verschillend. In deze blog geef ik vier indicaties mee voor jezelf dat de energie meer in balans is, de veerkracht aangesterkt is, en er ruimte is om zaken bij op je bord te nemen. Ik geef je de keerzijde mee bij elk signaal, mn wat is een indicatie dat je er bijgevolg nog niet klaar voor bent. Dit wil niet noodzakelijk zeggen dat je je re-integratie niet kan opstarten, wel dat je alert moet blijven op je grenzen en op de signalen die je lichaam je geeft. 

Signaal 1: Fysiek 

 

Wat zegt jouw lichaam? Ben je fysiek hersteld?

Je hebt lange tijd roofbouw gepleegd op je lichaam door het onvoldoende te voeden, te weinig te laten rusten en er te weinig (of soms te extreem als overcompensatie maar waardoor je het in feite nog erger maakte) mee te bewegen. ZELFZORG is een belangrijk aspect in het herstel bij burn-out. Zelfzorg begint bij zorg dragen voor je fysieke lichaam. Het lichaam is je benzine, je motor die zorgt voor de hoeveelheid energie die je nodig hebt om de dagelijkse beslommeringen met de glimlach aan te kunnen.

Hoe is dat vandaag? Hoe goed zorg je voor lichaam? BE REAL about it. Slaap je terug rustig? Is je slaapkwaliteit in orde? Eet je gezond, beweeg je voldoende en rustig (niet extreem)? Hoe goed zijn die routines ingeslepen? Maw hoe snel komen ze onder druk van de dagelijkse realiteit weer in het gedrang omdat ze nog onvoldoende op je prioriteitenlijst staan? Want dat zal de uitdaging zijn, eens je terug aan het werk bent.

Denk je bij het lezen hiervan, dat zit wel goed, ik weet hoe belangrijk dit geweest is voor mijn herstel en ik luister ondertussen echt wel naar de signalen van mijn lichaam en ik rust op tijd of wanneer mijn lichaam ernaar vraagt ZONDER SCHULDGEVOEL… Dan is dit indicatie nr 1 om je re-integratie aan te vatten.

Signaal 2: Mentaal 

Toen je uitviel door je burn-out, leek het alsof je hersenen waren uitgevallen. Je kon je moeilijk concentreren. De kleinste taken organiseren, lukte niet meer. Je vergat je afspraken en jouw organisatievermogen was compleet weg. Relativeren of creatieve oplossingen bedenken voor je problemen lukte niet meer. Je zat vast in je stressbrein.

Vandaag begin je terug te plannen en te organiseren. Je hebt weer ideeën voor projecten (privé en/of professioneel) en kan er van genieten om ermee bezig te zijn. Je voelt zelfs dat plannen en organiseren je stress emmer helpt leeg te maken. Het geeft je een doel, energie én zingeving. Eens je terug aan het werk bent, komt hier nog een planning en doelstellingen bovenop. Het gevaar schuilt erin wanneer je stiekem hoopt om je oude zelf ‘die superwoman of superman’, terug te vinden na je burn-out. Het allerbelangrijkste is dat jij nu weet te DOSEREN en balans te houden ipv alle ballen in de lucht te houden. Hoe lukt dit voor jou?

Luister naar de podcast aflevering over het Stressbrein

 

Signaal 3: Emotioneel 

Een werkgerelateerde burn-out wordt gekenmerkt door sterke aversie gevoelens tav het werk. Cliënten spreken over braakneigingen wanneer ze nog maar denken aan het werk. Ze voelen zich misselijk wanneer ze voorbij het werk rijden of ervaren grote spanning, angst en paniekgevoelens wanneer ze fysiek moeten langs gaan op het werk. Het spreekt voor zich wanneer deze heftige emoties tot uiting komen via het fysieke lichaam dat je er niet klaar voor bent om terug te keren. Anderzijds duidt dit ook op het traumatische aspect van het uitvallen door burn-out. Voor veel mensen is het moment van uitvallen, zeker wanneer dit tijdens het werk gebeurt (ik stortte in op het werk, ik kon niet meer stoppen met huilen, ik lag op de grond te wenen met mijn collega’s rond mij, ik kreeg niks meer gezegd aan de telefoon en mijn collega’s keken mij aan, etc…), een traumatische ervaring.

Wanneer je nog vastzit in het slachtofferverhaal: het is de schuld van mijn manager, mijn collega, de werkdruk, etc… en je voelt nog fel de frustratie, boosheid, onmacht, verdriet, etc… tav wat er gebeurd is, dan is dit een tegenindicatie om terug te keren. Je moet deze gevoelens beschouwen als een groot ‘DO NOT ENTER’ bord, zelfs wanneer je je fysiek en mentaal fitter voelt. Het betekent dat je nog in een posttraumatische stress gevoel zit en er nog geen volledige posttraumatische groei of heling heeft plaatsgevonden.

Ben jij door het proces van posttraumatische groei gegaan? Heb je geleerd welke patronen er mee voor gezorgd hebben dat je in die situatie bent terecht gekomen en hoe je hier in de toekomst anders mee kan omgaan (want ja, je leidinggevende gaat niet veranderen, de problemen in de organisatie zijn niet miraculeus opgelost, etc…)? Ervaar je meer rust en zelfvertrouwen wanneer je je grenzen aangeeft? Ervaar je terug plezier en ontspanning uit contact met anderen en kijk je ernaar uit om je collega’s terug te zien? Dan is jouw emotionele veerkracht aangesterkt en kan dit een goed signaal zijn om aan je re-integratie te beginnen.

 

Signaal 4: Spiritueel  

Wanneer het idee om terug te keren, helemaal komt vanuit jouw inner gut en niet omdat je denkt dat het moet omwille van de omgeving, dan is dit zowat de belangrijkste indicatie dat je er klaar voor bent. Wat bedoel ik hiermee? Wanneer je met lijf en rede, met gevoel en verstand kan zeggen: ik ben klaar om terug te keren, ik heb er zelfs goesting in.

Niet omdat je tegen jezelf nog aan het zeggen bent: ik zou nu toch wel moeten terugkeren, want thuis blijven zitten is ook niet de oplossing of anders gaat mijn schoonmoeder weer opmerkingen maken bij het volgende bezoek. Wanneer het idee om terug te keren, voortvloeit uit een stem die gevoed wordt door angst en onzekerheden, ben je echt niet klaar.

Wanneer is dat? hoor ik je vragen. Dat voel je, want dan is er een diepere rust die over je heen hangt. Dit betekent niet dat je geen vragen of onzekerheden meer zal hebben, maar wel dat je vanuit je innerlijk kompas voelt dat het ok is voor jou en niet omwille van trachten te voldoen aan de verwachtingen van de omgeving.

Wanneer jij je fysiek, mentaal, emotioneel én spiritueel weer klaar voelt om aan de slag te gaan, dan is het je huisarts die het finale groene licht geeft. Vervolgens start er een nog een wettelijke procedure voor re-integratie. hiervoor neem je best contact op met je werkgever om de vervolgstappen te zetten.

Ben je op zoek naar concrete handvatten om jouw re-integratietraject aan te pakken?

Schrijf je in voor de workshop: terugkeren naar het werk na burn-out.

Check de energy kalender voor nieuwe data.

Merk je dat je er nog niet helemaal klaar voor bent en wil je hiermee individueel aan de slag?

Neem contact op voor een traject op maat en ik begeleid jou graag naar een succesvolle re-integratie in je job.

Tot hier en  niet verder –  Deel 2 gezonde grenzen

Tot hier en niet verder – Deel 2 gezonde grenzen

In deel 1 van de blog ’tot hier en niet verder’, kon je lezen hoe je ‘(on)gezonde grenzen ontwikkelt en waarom het zo belangrijk is om je grenzen aan te geven.  In deze blog ga ik dieper in op hoe je concreet een gezonde grens trekt en op een verbindende manier communiceert.

Stap 1een gezonde grens trekken, begint met het VOELEN van jouw grens.

En daar wringt het schoentje al.  Je voelt het niet eens omdat je al heel lang geleden hebt geleerd om maar niet te voelen, je aan te passen, jezelf weg te cijferen.  Je hebt dus opnieuw ZELFBEWUSTZIJN te ontwikkelen.  Terug contact leren maken wat jou energie geeft, wat belangrijk is voor jou. Welke waarden zijn belangrijk in je leven en hoe wil je hiernaar leven? Het betekent zelfliefde en zelfcompassie ontwikkelen om hiervoor te kiezen en nee te zeggen tegen een verzoek van buitenaf.  Een verzoek wat niet (meer) bij je past.

Een tweede belangrijke manier om meer ZELFBEWUSTZIJN te ontwikkelen, is terug contact te maken met je fysieke lichaam en te leren voelen wat daar te voelen is. Wanneer iemand over je grenzen gaat, voel je dit ergens in je lijf: je verstijft, je krijgt een krop in de keel, je voelt het kolken vanbinnen, je darmen beginnen te borrelen… JOUW LICHAAM REAGEERT. Wat er gebeurd of gezegd geweest is, blijft op jou plakken. Je blijft erover piekeren en in je hoofd houd je allerlei conversaties met jezelf over wat er gebeurd is.

✏️ Pak pen en papier en schrijf hierover gedurende 10 minuten: Wat precies heeft jou geraakt? Wat doet dit met jou? Welk gevoel heb je hierbij? Waar heb je echt behoefte aan? Wat zou je willen zeggen, etc… op die manier word je je meer en meer bewust van waar nu precies jouw grens ligt en wanneer die geraakt wordt.

Stap 2 :  communiceer jouw grens op een verbindende manier, zonder verwijten naar de ander

Ook al lukt het jou misschien niet op het moment zelf, je mag er altijd later op terug komen en alsnog aangeven waarmee je zit. Zeker in het begin, heb je eerst voor jezelf klaarheid te brengen in wat er nu precies in jou is omgegaan en waar je behoefte aan hebt.

Heb je hier helderheid over, communiceer jouw grens volgens de volgende vier stappen:

  1. benoem het gedrag wat niet meer werkt voor jou
  2. geef aan hoe je je hierbij voelt
  3. zeg waar je behoefte aan hebt
  4. formuleer je verzoek aan de ander

Ik voeg er graag een vijfde stap aan toe, die niet echt een aparte stap is, maar meer de energie waarmee je jouw grens communiceert en dat is :

  1. benoem jouw intentie voor het communiceren van de grens: bijv rust creëren voor jezelf, de vriendschap of samenwerking versterken, eerlijk zijn met de ander, etc…

👉 Bijv: je vriend klaagt steen en been over zijn werk, maar doet er niks aan en jij hebt het helemaal gehad hiermee want het verhindert om te genieten van een ontspannen moment met je beste vriend. Zeg dan: lieve vriend, je weet dat ik je doodgraag zie, maar we praten nu een uur over jouw problemen op het werk en het advies dat ik jou geef, lijkt niet aan te komen. Ik voel mij hier een beetje machteloos in en waar ik behoefte aan heb, is ontspanning na een drukke werkweek samen met jou, mijn dierbare vriend. Ik zou het heel erg waarderen als we het onderwerp nu kunnen veranderen en over positieve zaken kunnen praten, want die zijn er ongetwijfeld ook.

Je geeft je grens aan, je zegt wat je wel en niet meer wilt en je uit tegelijkertijd je appreciatie voor de vriendschap. Als je vriend dit niet kan horen, is het misschien tijd om een nog grotere grens te trekken en afstand te houden.

Stap 3 : herhaal jouw grens

Wellicht moeten mensen wennen aan de nieuwe jij, dus je zal jouw grenzen moeten herhalen. Dat is geen kwestie van kwade wil van de ander. Jouw grens is jouw verantwoordelijkheid, daar moet de ander niet voor zorgen. Regelmatig heb ik het gesprek met cliënten dat ze verwachten dat éénmaal je het gezegd hebt, de ander het wel zal begrepen hebben. Ze geraken teleurgesteld in de reactie van de ander: ‘dan trek ik eens een grens en dan reageert hij zo’. Je kan niet verwachten dat er automatisch een positieve en begripvolle reactie van de ander tegenover staat. Als men gewoon is van jou dat jij altijd ja knikt en nu zeg je nee, dan is het even schrikken en sommigen gaan het ook echt niet leuk vinden. Gaandeweg als jij die spanning leert verdragen en jouw grens gaat herhalen, ga je merken dat na verloop van tijd jouw omgeving dit wel ok gaat vinden en zelfs naar jou opkijkt omdat jij er zo goed in slaagt om je grens te trekken.

Blijft de ander hardnekkig over jouw grenzen gaan, mag jouw grens ook zijn om uit de relatie (vriendschappelijk of ander) te stappen.

Dit was het, tot hier en niet verder, over gezonde grenzen trekken!

Vind jij het lastig om een gezonde grens te trekken, voelt dit erg beangstigend? Ben je bang om anderen teleur te stellen en zorgt dit er keer op keer voor dat jij je laat meeslepen in iets wat je eigenlijk niet wilt? Of voel je een muur om je heen staan die je verhindert om echte verbinding te maken met anderen?

Neem contact op! Samen gaan we op weg om stap voor stap bewust te worden van jouw grens en hoe je deze op een verbindende manier kunt communiceren.

 

De vijf belangrijkste redenen waarom we blijven vastzitten in het gevoel geleefd te worden

De vijf belangrijkste redenen waarom we blijven vastzitten in het gevoel geleefd te worden

Een nieuw jaar, nieuwe voornemens, nieuwe intenties, nieuwe doelen… en drie weken later schiet er niks meer van over.

En omgekeerd hoe kan het dat mensen ineens een klik kunnen maken en heel erg gedreven zijn om hun doelen te bereiken? En wat kan je hiervan leren?

In deze blog licht ik de vijf belangrijkste redenen toe waarom je blijft vastzitten in het gevoel geleefd te worden i.p.v. jouw doelen en intenties te realiseren. En in de volgende blog geef ik jou de vier stappen om te evolueren van ‘overwhelm naar focus en balans’ in je leven. 

De vijf belangrijkste redenen waarom je blijft vastzitten in het gevoel geleefd te worden i.p.v. jouw doelen en intenties te realiseren.

 

1. Je hebt slechts een vaag doel voor ogen, of je hebt er teveel of je doelen zijn te groots.

Misschien zeg je wel in 2022 wil ik gezonder leven, maar wat dit precies betekent daar heb je geen beeld bij. Je hebt het doel verder te concretiseren in wat gezonder leven voor jou precies betekent: gaat het om beweging, gezond eten, op tijd gaan slapen, minder werken, etc…

Een tweede probleem, is dat je teveel ineens wilt: je wilt gezonder leven en je bedenkt voor jezelf om meer te gaan sporten, te gaan lopen en zwemmen, en ook nog yoga te beoefenen, te koken volgens een of andere dieetgoeroe en ook nog te gaan mediteren…. Je had voordien al een druk leven waarin je moeilijk tijd kon vinden, dus forceer jezelf niet in alles in één keer te willen aanpakken…

Tot slot, een te groot doel: je wil gezonder leven en je stelt jezelf als doel om terug te komen op je gewicht van toen je 20 was en dit ook nog eens binnen een korte tijdsspanne. Je zet jezelf hiermee gigantisch onder druk, waardoor je gaat blokkeren. Hierdoor blijft het een berg waar je maar niet overheen geraakt waardoor je al opgeeft vooraleer je goed en wel begonnen bent.

Kortom het gebrek aan focus in je doelen zorgt ervoor dat je ruimte geeft aan anderen om het voor jou in te vullen. Als jij niet concreet weet wat je wilt, zullen andere jouw tijd en energie met veel plezier innemen. Je kinderen, je partner, je ouders, je vrienden, allerlei verzoeken van buitenaf die hierdoor meer prioriteit krijgen dan jouw doelen. In the end heb je misschien wel heel veel gedaan, maar ervaar je geen voldoening en zingeving want je hebt te weinig in jouw doelen die jou op lange termijn gelukkig maken geïnvesteerd.

2. Onder druk van de dagelijkse realiteit, herval je al snel in oude gewoontes.

Stel je voor dat je jezelf tot doel gesteld hebt om in 2022 een boek te schrijven en te publiceren. Dit zal van jou vereisen dat je tijd en ruimte reserveert om hieraan te werken en dit betekent ‘nee’ zeggen tegen afleiding vanuit je omgeving. We worden snel verleid om toch JA te zeggen tegen dat leuk uitje met familie en vrienden ipv achter je pc te gaan zitten schrijven of het voelt comfortabeler om toch nog een paar uur te Netflixen, dat boek, daar beginnen we morgen aan…

Of we durven niet ‘nee’ zeggen tegen onze omgeving omdat we ons schuldig of egoïstisch voelen als we onze persoonlijk doelen prioritair maken boven het invullen of reageren op behoeften van anderen. We zeggen ja om het conflict of de spanning te vermijden.

Onder druk van de dagelijkse realiteit offeren we datgene wat we echt willen op, vanuit een automatische piloot , voor iets wat nu gemakkelijk en comfortabel voelt.

 

3. Je geraakt ontmoedigd door gebrek aan steun van onze omgeving of door je eigen innerlijke stem.

Wanneer we duidelijkheid hebben over wat we willen en klaar zijn om hier volop voor te gaan, ervaren we niet zelden weerstand vanuit onze omgeving. Jouw omgeving doet dit niet noodzakelijk met de intentie om jou naar beneden te halen of jou weg te houden van jouw doelen. Ze projecteren hun eigen ongemak, onzekerheid en misschien wel hun eigen verborgen verlangens op jou.

Of je hebt vooral last van je eigen innerlijke kritische stem die je hoofd volpraat met twijfels over jezelf en over de haalbaarheid van je doel. Jouw eigen mindset is de grootste hinderpaal voor het realiseren van je project.

 

 

4. Je bent teveel gericht op wat je zal HEBBEN eens je doel bereikt is, i.p.v. wie je vandaag, morgen en overmorgen dient te ZIJN om je doel te bereiken.

‘Jij lijkt door het leven te walsen, Twiggy’. Dat zei een vriendin tegen mij. Het klonk bijna als een verwijt dat het mij goed gaat. Alsof ik voor het geluk geboren ben, zo leek ze het wel bijna te willen stellen. Maar dat is niet zo vanzelfsprekend, het is een resultaat van een jarenlange zoektocht naar binnen en niet altijd zo blij zijn met wat je daar vindt. Daar verantwoordelijkheid voor opnemen door ermee aan de slag te gaan in mijn dagelijks leven. Telkens opnieuw bewust kiezen om te groeien, aan mezelf te werken en hierin soms keuzes maken die anderen niet zo leuk vinden. 

Het is een beetje zoals: iedereen wil miljonair zijn, maar als het erop aan komt om de dingen te doen en laten om een miljonair te worden, dan vinden we dat al direct veel minder leuk… we blijven liever met de lotto spelen en hopen op het grote lot!

Wil je bepaalde doelen bereiken in je leven, zoals bijv meer innerlijke rust ervaren, dan zal je zaken moeten loslaten, ‘zoals je gelijk willen halen in situaties’ of ‘je druk blijven maken over zaken die je toch niet kan beïnvloeden’.

Dit vraagt oefening, bewustwording en werken aan jezelf en dat brengt me bij de laatste oorzaak voor het niet realiseren van je doelen in je leven en het gevoel hebben geleefd te worden.

 

5. Niet motivatie, maar consistentie en discipline zijn jouw sleutel naar innerlijke rust, vrijheid of geluk.

Ik ben niet elke ochtend even gemotiveerd om mijn yogamat uit te rollen of om een rondje te gaan joggen… of om te werken aan mijn social media strategie (ik vrees dat laatste al helemaal niet). Dus als je rekent op een continu gevoel van motivatie om je doelen te bereiken, dan wordt het moeilijk.

Piano spelen, in flow geraken van je pianospel en de muziek die je er kan mee produceren, komt maar na vele uren oefenen en steeds sterker te worden in je vaardigheid. Niet van elke keer te wachten tot je je gemotiveerd voelt om piano te gaan oefenen.

Dit zijn de vijf belangrijkste redenen waarom je blijft vastzitten in een gevoel van geleefd te worden. Waar heb jij al eens last van? En hoe pak jij dit aan?

In de volgende blog doe ik de vier stappen uit de doeken die jou van overwhelm naar meer focus en balans in je leven brengen.

De vijf voordelen van het inschakelen van een coach

De vijf voordelen van het inschakelen van een coach

In de vorige blog ‘waarom zou ik een coach inschakelen’ heb ik de drie voornaamste redenen toegelicht die aanleiding kunnen geven tot het beroep doen op een coach. In deze blog sta ik graag stil bij de voordelen van het werken met een coach. Zelf heb ik een coach in het kader van het realiseren van mijn professionele doelen en een therapeut voor het helen van mijn soft trauma’s. Afhankelijk van waar ik behoefte aan heb, zal ik eerder mijn coach opbellen dan wel mijn therapeut en soms werk ik parallel met beiden omdat thema’s overlappen met elkaar.

Wat zijn nu de belangrijkste voordelen van het werken met een coach?

1. Een coach kijkt oordeelloos naar jouw probleem situatie.

Hoe goed bedoeld je vrienden, je familie, je collega’s je adviseren of oplossingen bedenken voor jou, er zit vaak een projectie van hun eigen angsten, vooroordelen of model van de wereld in. Meestal zijn ze niet geheel belangeloos in jouw situatie en al zeker niet oordeelloos. Dat is helemaal menselijk, daarom dat ik ook de slechtst mogelijke coach ben voor mijn eigen partner. Jouw vrienden en familie steunen jou, geven jou gelijk, kiezen jouw kant of net helemaal andersom, ze vinden dat jij helemaal fout zit en zullen jou wel vertellen wat je nu best kan doen in jouw situatie. Een coach daarentegen kijkt oordeelloos mee met jou, houdt een liefdevolle spiegel voor en gaat met open vragen en coaching modellen jouw probleemsituatie mee doorgronden, jouw aandeel in de situatie blootleggen zodat je een helder perspectief krijgt op de te nemen stappen en hierbij uit je slachtofferrol kan komen.

2. Je krijgt een boost in zelfvertrouwen.

Een coach gaat samen met jou op zoek naar je talenten, naar jouw hefbomen, jouw kracht, jouw dieperliggende waarden en wat jou drijft in het leven, waar je van in FLOW geraakt. Vaak ben je elk contact met deze hulpbronnen verloren in de loop der jaren omdat er vanuit jouw omgeving vanalles verwacht werd waar je moest aan voldoen. Hierdoor ben je misschien kwijt geraakt wie je echt bent en wilt zijn. Een coach brengt jou terug in contact met deze dieperliggende drijfveren waardoor je een boost in zelfvertrouwen ervaart en je in beweging kan komen of actie durft te ondernemen. Je ontdekt je ware zelf, je wordt diegene die je bedoeld was te zijn en je staat terug in je kracht (om het met een paar cliché zinnen uit de coaching wereld te zeggen 

3. Je krijgt concrete handvatten om stappen te zetten.

Het doel wat je voor ogen hebt, kan wel eens aanvoelen als een berg waar je onmogelijk overheen kan komen. Onder begeleiding van een coach leer je je doel op te splitsen in concrete, kleine en voor jou haalbare stappen en staat er iemand achter je in de uitvoering ervan. Een coach moedigt jou aan in het realiseren van je doelen, biedt een structuur en stappenplan aan, viert samen met jou de successen en ondersteunt je bij het trekken van lessen uit wat minder goed gaat. Hierdoor ga je de vooropgestelde doelen ook werkelijk realiseren ipv dat ze een vaag punt aan de horizon blijven of een dagdroom om bij weg te dwalen.

4. Je ontwikkelt perspectief en keuze opties

Je evolueert van een ‘stuck state’ naar een heuse ‘power state’ met meerdere opties. Waar voorheen de weg doodliep of er geen licht was op het einde van de tunnel, krijg je een ander (vaak verrassend) perspectief op de zaak vanwaaruit je terug opties tot verandering kan ervaren. Je leert ook te denken in opties ipv in noodzakelijkheden en absolute waarheden waar je niet kan van afwijken.

5. Je werkt aan de toekomst i.p.v. te blijven hangen in het verleden

We hebben allemaal een rugzak en afhankelijk van wat we hebben meegemaakt, zit er meer of minder in die rugzak. Maar praten over het verleden alleen, zorgt er niet voor dat het morgen anders is voor jou of dat er verandering komt in je leven. Dit vraagt ook iets anders doen, experimenteren met nieuw gedrag en dit kan best spannend zijn voor jou.

Wat er in het verleden gebeurd is, kan je niet meer veranderen, je kan het alleen accepteren en er leren mee om te gaan. Soms kan gespecialiseerde begeleiding nodig zijn om soft trauma’s uit het verleden te ‘helen’, dan spreken we eerder over therapie ipv coaching. Bij coaching gaan we kijken hoe deze ‘soft trauma’s’ en de daaruit voortvloeiende overlevingspatronen jou vandaag tegenhouden om je doel te realiseren en wat je nodig hebt om hier verandering in te brengen.

Ben jij op zoek naar een coach die deze rugzak mee in rekening weet te brengen, die coacht op een helende manier en jou empowered in het nemen van spannende, maar de juiste stappen? Neem contact op! Samen gaan we gaan op weg!

Waarom zou ik een coach inschakelen?

Waarom zou ik een coach inschakelen?

Mensen denken nogal snel, als je een coach inschakelt, dan moet er wel iets mis zijn met jou! Anders zou je het toch zelf opgelost krijgen, niet?

En natuurlijk is het hebben van een probleem waar je een oplossing voor zoekt, de meest voorkomende reden waarom je een coach inschakelt, maar dit wil niet zeggen dat er ook iets mis is met jou. Integendeel, ik zou durven stellen dat zij die met hun problemen blijven rondlopen, meer risico hebben om in nog erger terecht te komen dan diegenen die met behulp van een coach hun problemen onder ogen zien en nieuwe perspectieven weten te ontwikkelen.

Dus, waarvoor zou jij nu een coach kunnen inschakelen?

1. Je hebt een probleem en je komt er alleen niet uit.

Je wil een neutrale en objectieve blik om jouw probleemsituatie te ontrafelen en inzichten op te doen.
Zo was er Mark die na zijn verlof merkte dat het toch niet beter ging met hem, hij bleef vermoeid en lusteloos en alleen kwam hij er niet achter wat de redenen hiervoor waren, dus zocht hij hulp om hierover duidelijkheid te krijgen.  Of Jenny die in de werksituatie steeds tegen hetzelfde probleem aanliep ook al was ze al verschillende keren van job, team of organisatie veranderd. Ze geraakte elke keer opnieuw in conflict met haar leidinggevende en kwam er alleen niet achter wat de oorzaak hiervan was en hoe ze dit kon aanpakken.

2. Je bent op zoek naar meer zingeving en echt geluk in je leven.

Je hebt alles wat je wilt in het  leven: een gezin, een bloeiende carrière, een prachtig huis, je hebt een fijn sociaal netwerk van familie en vrienden en toch ben je niet gelukkig of ervaar je een gemis. Een onbestemd verlangen, maar je weet niet waarom en je voelt je schuldig omdat je niet gewoon blij en gelukkig kan zijn. Samen met een coach kan je onderzoeken wat zingeving en geluk betekent voor jou. Je leert kiezen voor wat jou op lange termijn gelukkig maakt ipv voor wat  nu comfortabel is.

3. Je hebt een concreet doel voor ogen maar je slaagt er niet in je doel te realiseren.

Je hebt last van uitstelgedrag of durft de eerste stappen niet te zetten. Je zoekt een stok achter de deur die jou uitdaagt en die jou helpt met het maken van concrete plannen en het zetten van stappen. Samen met je coach ga je het doel visualiseren en concretiseren, de weg ernaartoe en de eerste stappen vorm geven. Samen onderzoek je wat nodig is om in beweging te komen en welke beperkende overtuigingen jou nog tegenhouden. Je werkt aan technieken om de obstakels weg te nemen en hulpbronnen in te schakelen zodat je je uiteindelijk doel kan realiseren. Bijvoorbeeld, je wilt een carrièreswitch maken, maar je weet niet hoe eraan te beginnen of je zou graag een bepaald project vorm geven, maar je blijft het maar uitstellen.

Let wel, coaching is geen therapie. Bij coaching werken we steeds naar een doel en een bepaald resultaat, we gaan hierbij niet graven in het verleden. In grote lijnen werken we volgens de stappen van het GROW-model: je bepaalt een doel en bekijkt wat de gap is met de realiteit vandaag, je bedenkt opties om je doel te bereiken en je kiest uiteindelijk die optie die je in de praktijk wil brengen.

Het verleden, de patronen die je daaruit ontwikkeld hebt, bekijken we in jouw huidige realiteit en hoe deze patronen jou helpen in het realiseren van jouw doel of jou juist verhinderen in het realiseren van jouw doel. We onderzoeken samen welke veranderingen je hierin kan en wil doorvoeren.

Bijv als je patroon is om mensen in jouw omgeving te pleasen waardoor je niet doet wat jij echt graag wilt doen, dan kijken we welke stapjes je al wel kan nemen om minder te pleasen en meer te kiezen voor wat jij echt wilt doen. We doen dit op jouw tempo, jij zit aan het stuur van jouw proces en de coach is de navigator, de gids op jouw reisweg.

Nog niet helemaal overtuigd waarom jij een coach zou moeten inschakelen? Lees mijn volgende blog over de voordelen van het werken met een coach!

Ben jij op zoek naar een gids bij het ontrafelen van jouw probleem situatie of bij het zoeken naar zingeving en echt geluk? Of heb je begeleiding nodig bij het realiseren van je doel? Neem contact op! Samen gaan we op weg!

Yoga? Das niks voor mij!

Yoga? Das niks voor mij!

Wat betekent yoga voor jou?

Dat is een vraag die ik regelmatig krijg van vrienden, familie, cliënten. Elke ochtend rol ik om 6u mijn yogamat uit, nadat ik eerst een glas water heb gedronken en onze twee katten, Suske en Wiske, eten heb gegeven. Als je zelf katten hebt, weet je dat dat jouw enige echte prioriteit is in de ochtend 😉. Nadien rol ik mijn yogamat uit, bij voorkeur buiten in de frisse buitenlucht. De katten komen na het eten mee even hun spieren rekken en strekken op mijn mat, ze doen een downward dog, gaan in een cat crawl van holle naar bolle rug en zetten zich al krabbend af in mijn yogamat, een uitlaatklep voor hun spanningen en frustraties. Ze maken de yogamat tot hun ‘veilige plek’, bakenen hun terrein af en ze geven een signaal aan de buurkatten dat ze moeten wegblijven. Vervolgens beginnen ze zich te wassen of leggen ze zich in shavasana. Maw, pretty much my own morning yoga routine:

1 De yogamat, een plek waar ik mijn spieren stretch, mijn fysieke welzijn een boost geef

2 Een veilige plek om te voelen wat er in mijn lichaam te voelen is, adem te halen, spanningen los te laten en mijn emotionele energie te laten stromen

3 Waar focus en intentie voor de dag worden gezet in rust ipv mijn dag te beginnen in hectiek met mails, berichten, social media, etc… Door dit yogaritueel te koppelen aan mijn focus, programmeer ik mijn frisse brein op wat echt belangrijk is voor mij.

4 En tot slot, een dagelijks ankerpunt, een kort meditatiemoment, een reflectie op mezelf en of ik nog gealigneerd ben met mijn waarden. Hierdoor creëer ik een houvast om dichter bij mezelf te blijven en bij wie ik echt wil zijn.

Mijn ochtend yoga routine

1 Ik start met hartcoherentie ademhaling gedurende10 min met behulp van de inner balance app, waarbij ik mij richt op een intentie voor de dag: innerlijke rust, focus, etc…
2 Vervolgens, losmaken van nek en schouders en brughoudingen voor versterking van mijn onderrug (zittend beroep)
3 Drie energy flows om mijn lichaam wakker te maken en op te warmen
4 Drie zonnegroeten, krijger posities en planken voor de versterking van mijn core. ‘Claiming my space’ houdingen (ik weet niet wat de yoga termen zijn, maar dat is voor mij de intentie achter de houdingen)
5 Afronden van de yogaflow met  een laatste stretch en herhaling van mijn intentie.

Maak jij hier echt elke morgen tijd voor? Ja, toch bijna elke ochtend. Het kan al wel eens gebeuren dat ik heel vroeg bij een klant moet zijn en ik dus niet nog extra vroeg opsta. Accepteren wat er is, is de kern van de yogafilosofie, dus ik accepteer dat het mij soms niet lukt of dat ik een baaldag heb, ook dat is ok.

Yoga is…

Zaterdagochtend, 6u30, ik sta op, het is nog donker. Heerlijk warm voor de tijd van het jaar. Ik gooi het schuifraam open, adem de frisse lucht in en rol mijn mat af, zitten en ademen, helemaal in je lichaam gaan en voelen. In de verte hoor ik het verkeer op gang komen, een haan die kraait, de duiven die kirren en de ekster die schettert. Ik zit, ik luister, ik neem waar en adem. Mijn yogavriend, Herrie de kater, komt bij me zitten, hij vraagt om aandacht en om achter zijn oren te krabben. Ik laat het gebeuren en geef hem al de krabjes die hij nodig heeft. Hij vlijt zich neer tegen mijn benen, ik maak mijn lichaam wakker, kom zachtjes in beweging en laat de energie stromen. Herrie houdt het voor bekeken. Focus, in je kracht, heerlijk om vanuit die energie doorheen de asana te ademen. Afgeleid naar mijn ’to do’ lijstje, ik wankel en val om, mijn anker even weg. Geruststellend, daar is mijn ademhaling terug. De hemel is ondertussen helblauw, ik groet de zon en dan… shavasana. Focus en energie voor de dag, het schuifraam gaat open, de kindjes zijn wakker, nog even samen op de yoga mat, babbelen en genieten, mijn favoriete yoga pose.

Yoga? Das niks voor mij!

En dan komen er een reeks bezwaren, redenen waarom yoga dan toch niks voor hen is. De meest gehoorde bezwaren zijn:

1. Ik heb er geen tijd voor

We hebben wel tijd om minuten (of uren) lang te scrollen op social media of om te netflixen, dus het tijdsargument is een beetje flauw. Je hebt wel tijd, maar je maakt er geen prioriteit van. Nochtans kan 10 minuten per dag, een paar yogahoudingen, bewuste ademhalingen, aandacht geven aan je lichaam al een nieuw perspectief bieden of beweging brengen, daar waar je na een uur Netflixen, je meestal wel gerust hebt, maar je je niet ‘uitgerust’  of ‘verfrist’ voelt. Een korte yogaflow doen, kan wel dat ‘energizing’ effect hebben.

2. Daar moet je heel flexibel voor zijn

Eenmaal je met yoga begint, besef je al snel dat het niet gaat over de yogahoudingen perfect uitoefenen of je benen in je nek kunnen leggen. De essentie is de intentie van de yogahouding neerzetten. Voelen wat jouw fysieke grenzen zijn, oefenen in accepteren wat zich aandient in een yogahouding, luisteren naar wat jouw lichaam jou vertelt, waar je spanningen vasthoudt en wat dit zegt over jouw dieperliggende emotionele, mentale en spirituele (gebrek aan) flexibiliteit, is wat een daily yoga practice jou kan brengen.

3. Yoga is veel te zweverig

Het beeld van hippie achtige figuren die in een kring mantra’s zingen, was mijn grootste drempel om een yogastudio binnen te wandelen. Op zoek gaan naar de juiste yoga teacher met de voor mij juiste yoga energie was daarop het antwoord. Bevragen, recensies lezen en lessen uitproberen om te ontdekken wat voor jou werkt. In elk geval heb ik hierdoor geleerd dat yoga niet zweverig hoeft te zijn, maar het wel kan zijn en dan ga je verder op zoek naar iemand die de spirituele yogalessen kan neerzetten in een eigentijds kader wat werkt voor de nuchtere professional.

4. Er zijn zoveel soorten yoga’s, ik zie door de bomen het bos niet meer

Welke yoga past bij mij? Wat heb ik juist nodig? Ook hier is het beste antwoord, probeer, ga op onderzoek, overleg met je yogateacher waarom je precies yoga wil doen, wat je belangrijk vindt en waar je eventuele ongemakken ervaart. Jouw yogateacher kan samen met jou een yogavorm vinden die het beste aansluit bij wat je nu nodig hebt. Eens je gestart bent, zal je merken dat ook dit evolueert met de tijd.

 

Denk jij eraan om te starten met yoga?
Dan is de gouden tip dus ‘gewoon proberen‘.

Ben je op zoek naar inspiratie, tips of een duwtje in de rug?

Luister naar de podcastepisode yoga voor de professional van de podcastshow Energiek. In deze vierde podcast episode ga ik in gesprek met Ellen van Renterghem van yogastudio Viapura, mijn yogalerares. Zij brengt onder woorden wat yoga met je kan doen en hoe het kan bijdragen tot meer verbinding met jezelf, meer balans en energie, zodat je kan blijven rechtstaan in de stormen die het leven je brengt. Yoga ‘leven’ vergroot je veerkracht en brengt je dichter tot wie je in de kern bent. Geen zweverig gedoe, het vraagt ook de aardse realiteit van je agenda erbij te nemen en je tijd te herplannen volgens wat je nodig hebt. En hoe doen andere drukke professionals dat? Yoga inplannen in hun drukke schema? Wanneer doen ze het, hoe vaak doen ze het en hoe zijn ze ertoe gekomen? Je ontdekt het allemaal in deze episode over wat yoga kan betekenen voor de drukke professional. Veel luisterplezier!