Help! Mijn baas is een conflictvermijder

Balans

21 september 2021

Bij de start van het schooljaar, lanceerde ik een poll waarin ik vroeg naar jouw belangrijkste energielekken op het werk. Ik beloofde dat ik er een blog zou over schrijven. Ik dacht dat ik antwoorden zou krijgen als ‘ik krijg geen waardering’ of ‘het inefficiënt vergaderen’ of die ene collega die de kantjes ervan af loopt. Maar nee, jullie grootste ergernis was jullie ‘baas’, jullie leidinggevende. Er is zo’n quote die zegt: people don’t leave bad jobs, they leave bad bosses’. Dus wijd ik er een blog reeks aan. Welk type baas jouw energie laat wegstromen en wat je eraan kan doen. Deze week, elke dag een korte blog. Volgende bazen komen aan bod: Linda, de micromanager, Kurt, de bully, Bert, de natte eend en Anna, de conflictvermijder. Ik overdrijf in de stereotypering en natuurlijk zijn er varianten, mildere versies en combinaties in het bedrijfsleven te vinden. Maar voor wat structuur en leesbaarheid, worden er duidelijke typetjes neergezet.

En als ik jullie mag geloven, hebben jullie echt nog last van ‘bazen’ en ‘managers’. Dus we hebben dringend nood aan meer ‘leiders’.

Hieronder hoe jullie je ‘bazen’ gestereotypeerd hebben en hoe deze de energie doen wegstromen. Ik geef je telkens per ’type’ praktische tips om ermee om te gaan zodat jij jouw energie er niet langer aan verliest.

Maak kennis met Anna, de conflictvermijder

Anna is een heel aangename baas. Zij is oprecht bezorgd om het welzijn van haar medewerkers en zij durft zichzelf daarbij kwetsbaar opstellen als leidinggevende. Anna hecht veel belang aan de relatie en zal er alles aan doen om de harmonie te bewaren. Geen teambuilding is haar teveel, alleen denkt zij dat er alleen maar ’team’ is en geen ‘building’ nodig is. In haar pogingen om de sfeer goed te houden en iedereen te vriend te houden, loopt zij weg van elk conflict. Zij benoemt de zaken niet zoals ze zijn en mijdt elke confrontatie met anderen. Zij is het prototype van zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Haar levensmotto is ‘leven en laten leven’. Wanneer een collega de kantjes ervan afloopt, wordt hier niks aan gedaan. Wanneer een project niet volgens planning verloopt omdat één iemand de hakken in het zand zet, gaat zij het werk zelf doen en hierbij compenseren voor die persoon. Zij bedenkt telkens redenen waarom het niet zo erg is en dat we ook de andere kant van het verhaal moeten begrijpen. Wanneer zij niet anders kan dan het probleem aan te kaarten, brengt zij dit zo omfloerst dat de betrokkene verward de kamer verlaat en zich afvraagt wat nu de bedoeling was van het gesprek.

De positieve intentie van Anna is dat zij niemand wil teleurstellen. Zij wil de harmonie behouden en is bang voor afwijzing. Het effect hiervan op het team is dat zij wel blij zijn met Anna als leidinggevende, maar echte vooruitgang wordt niet geboekt. Het blijft maar kabbelen want om vooruitgang te kunnen boeken, moet je de spanning van een conflict durven aangaan. Elk opkomend conflict in het team wordt onderdrukt en Anna spendeert veel van haar tijd met het bedaren van de gemoederen. Totdat op een bepaald moment de bom barst en er crisis is. Ondertussen is er zoveel gebeurd waardoor harmonie niet meer hersteld kan worden. Datgene waar Anna zo bang voor was, gebeurt en deze keer met onherstelbare schade. Medewerkers uit haar team vinden dat zij nu maar eens kleur moet bekennen en een kant kiezen. Zij wordt nu gedwongen door de situatie om beslissingen te nemen. Anna voelt dit als een diepe teleurstelling, na al de moeite die zij gedaan heeft om de samenwerking en sfeer goed te houden. Doorheen het niemand proberen teleur te stellen en iedereen te vriend te houden, komt zij zelf in diepe teleurstelling terecht. Het bljvend uit de weg gaan van het conflict, zorgt ervoor dat ze er middenin terecht komt.

Hoe kan je omgaan met Anna, de conflict vermijder?

De conflictvermijder is een empathische leidinggevende die heel goed anderen hun situatie begrijpt. Dus ga in gesprek en vertel wat het met jou doet wanneer de confrontatie wordt vermeden en maak een concrete afspraak hoe jullie dit samen gaan aanpakken

Wijs haar op de lange termijn gevolgen van een sluimerend conflict wat uit de weg wordt gegaan. Dit is immers het laatste wat zij zelf wilt.

Accepteer dat zij niet gaat veranderen, dus stel jezelf de vraag wat je zelf kan ondernemen om het conflict aan te pakken en welke hulp je hierin van de conflictvermijder verwacht. Zij zal zich vaker beter voelen in de rol van bemiddelaar tussen verschillende partijen.

Wanneer er reëel conflict is binnen het team, wat niet wordt geadresseerd door de conflictvermijder, schakel een vertrouwenspersoon of HR in, zodat het conflict niet langer weegt op het team. Betrek je conflictvermijdende leidinggevende hierbij, deze is immers onderdeel van de probleemsituatie.

Doe jij je job op zich graag, maar heb je last van je leidinggevende? Zit je met ergernissen of frustraties?

Wil je graag begeleid worden in ‘how to manage your boss’ en het beste maken van jullie samenwerking zodat je terug met plezier kan gaan werken? Neem contact op! Ik begeleid jou graag!

Nog interessante blogposts voor jou…

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.