Help! Mijn baas is een micromanager!

21 september 2021

Bij de start van het schooljaar, lanceerde ik een poll waarin ik vroeg naar jouw belangrijkste energielekken op het werk. Ik beloofde dat ik er een blog zou over schrijven. Ik dacht dat ik antwoorden zou krijgen als ‘ik krijg geen waardering’ of ‘het inefficiënt vergaderen’ of die ene collega die de kantjes ervan af loopt. Maar nee, jullie grootste ergernis was jullie ‘baas’, jullie leidinggevende. Er is zo’n quote die zegt: people don’t leave bad jobs, they leave bad bosses’. Dus wijd ik er een blog reeks aan. Welk type baas jouw energie laat wegstromen en wat je eraan kan doen. Deze week, elke dag een korte blog. Volgende bazen komen aan bod: Linda, de micromanager, Kurt, de bully, Bert, de natte eend en Anna, de conflictvermijder. Ik overdrijf in de stereotypering en natuurlijk zijn er varianten, mildere versies en combinaties in het bedrijfsleven te vinden. Maar voor wat structuur en leesbaarheid, worden er duidelijke typetjes neergezet.

En als ik jullie mag geloven, hebben jullie echt nog last van ‘bazen’ en ‘managers’. Dus we hebben dringend nood aan meer ‘leiders’.

Hieronder hoe jullie je ‘bazen’ gestereotypeerd hebben en hoe deze de energie doen wegstromen. Ik geef je telkens per ’type’ praktische tips om ermee om te gaan zodat jij jouw energie er niet langer aan verliest.

Maak kennis met Linda de micromanager

Linda is een erg betrokken leidinggevende en streeft ernaar om de zaken onder controle te houden en de gewenste resultaten neer te zetten. Omdat zij vanuit haar technische en inhoudelijke expertise jarenlang succesvol is geweest, is zij doorgegroeid tot manager. Op dat niveau is de kerntaak niet langer inhoudelijk expertise tonen, maar anderen richting geven en onzekerheden managen. Zij doet dit op de manier die zij het beste kent en die haar tot dan succesvol heeft gemaakt: door de zaken goed onder controle te houden. Linda’s slogan is ‘vertrouwen is goed, controle is beter’.

De positieve intentie van Linda is in essentie om het goed doen. Zij heeft een grote expertise en pakt hier graag mee uit. Vanuit haar persoonlijke behoefte aan controle, voortkomend uit een dieperliggende onzekerheid, gaat zij tot grote ergernis van haar medewerkers, kort hun taken en activiteiten opvolgen. Zij houdt zich bezig met wat voor de medewerker aanvoelt als onbenullige details die in het groter geheel niet relevant zijn: zo wil zij in kopie staan van elke mail en wil zij bij elke project team meeting aanwezig zijn. Vagere projecten zoals waarden, cultuur, motivatie van medewerkers en leiderschap, zijn niet haar ding. Zij gaat ermee om zoals zij een technisch project aanpakt, met lijstjes en duidelijke stappenplannen met input en output en zij kan moeilijk schakelen wanneer deze output niet is zoals zij verwacht had. Het effect op jou als medewerker is een gebrek aan motivatie , je krijgt het gevoel dat zij jou niet vertrouwt en geen ruimte geeft om je verantwoordelijkheid te kunnen opnemen. Hierdoor stroomt onnodig jouw energie weg. Je wordt moe van haar behoefte om alles in lijstjes te stoppen of tot in detail te moeten verantwoorden waarmee je bezig bent.

Hoe kan je best omgaan met Linda, de micromanager?

Neem het niet persoonlijk op, zij controleert vanuit haar eigen onzekerheid niet omdat jij jouw job niet goed uitvoert.

Accepteer dat zij niet gaat veranderen en vertrek vanuit het principe dat alleen jij kan veranderen hoe je ermee omgaat. Gefrustreerd blijven over haar gedrag, zorgt er alleen maar voor dat jouw batterij verder leeg loopt.

Leef je in in haar onzekerheid en bedenk een manier van werken die haar geruststelt. Bespreek dit met haar en geef vervolgens blijvend je grenzen aan, verwijs hierbij naar de afspraak die je hebt gemaakt.

Benoem van jouw kant hoe jij je voelt bij haar gedrag en formuleer jouw verzoek naar haar zodat jij terug met plezier kan komen werken en de resultaten kan halen wat tenslotte jullie gemeenschappelijk doel is.

Tenslotte, focus op haar positieve intentie, het goed willen doen voor het bedrijf, ipv op jouw ergernis, namelijk het gevoel dat zij jou niet vertrouwt.

Doe jij je job op zich graag, maar heb je last van je leidinggevende? Zit je met ergernissen of frustraties?

Wil je graag begeleid worden in ‘how to manage your boss’ en het beste maken van jullie samenwerking zodat je terug met plezier kan gaan werken? Neem contact op! Ik begeleid jou graag!

Nog interessante blogposts voor jou…

 

Help, vakantie nemen hoe doe je dat?

Help, vakantie nemen hoe doe je dat?

Hoe kunnen we leren ‘niks doen’ en waarom kan dat onze levenskwaliteit verhogen? Ontdek hoe je kunt ontspannen en echt genieten van je vakantie, en wat het betekent om rust een prioriteit te maken.

Lees meer

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.